Verkkokauppa-alustoja on suunnaton määrä, osa aivan ilmaisia ja hintahaarukan kattoa ei ole näkyvissä. Ominaisuudet vaihtelevat tietysti kovasti, mutta näyttäisi siltä, että kaikissa löytyy samankaltainen puute.

Asiakkaan tehdessä tilauksen verkkokauppaohjelmisto lähettää tilausvahvistuksen. Yleensä se onkin ainoa toiminto, jolla asiakasta aktivoidaan itse verkkokaupan työkaluilla. Kaikkeen muuhun tarvitaan joku toinen järjestelmä. Yleensä puhutaan sähköpostiserveristä tai markkinointiautomaatiosta.

Kun kyseessä on erillinen järjestelmä edellytään myös integraatiota järjestelmien välille. Usein tämä on työlästä ja kallista, vähän pelottavaakin. Tämä lienee yksi syistä, miksi niin harvalla verkkokauppiaalla on käytössä yhtään mitään järjestelmää tehokkaampaan asiakaskommunikaatioon.

Kirjakauppa.comiin integraatio Magento-verkkokaupasta saatiin aikaiseksi varsin kivuttomasti, eikä kustannskaan ollut kohtuuton. Nyt jokaisen verkkokaupan tilauksen tiedot välittyvät markkinointiautomaatiojärjestelmään, joka viestii asiakkaiden kanssa laaditun prosessin mukaisesti.

Sinänsä yksinkertaista prosessia varten vaadittiin kohtalainen työpanos, mutta nyt kaikki toimii taustalla itsekseen ja asiakkaita huomioidaan aikaiempaa aktiivisemmin. Tärkeintä lienee se, että asiakkailta aktiivisesti kysytään palautetta.

Asiakas tuntee itsensä huomioiduksi ja palautteen perusteella asiakaskokemusta voidaan aidosti kehittää.

Marko Filenius

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s